B. App je mij of ik jou?

In de afgelopen 70 jaar is er veel veranderd op het gebied van communicatie.

Dit heeft invloed op de manier waarop we met elkaar leven.

Wat is er veranderd en hoe gaan we in de toekomst met elkaar communiceren?

Jullie onderzoeken het verschil in communicatie van 70 jaar en geleden met nu.

En jullie ontwerpen een communicatiemiddel van de toekomst.

 


20 min. Tijdlijn kringgesprek

Door te kijken naar spullen leer je over de mensen die ze gebruiken: hoe ze leven en hoe ze met elkaar omgaan.

Welke spullen gebruiken jullie vaak?

Zijn er leerlingen die graag gamen, instagrammen, berichtjes sturen via de telefoon?

 

Op het digibord wordt de tijdlijn vertoont, deze loopt grotendeels van 1940 tot nu.

Wanneer waren hun (groot)ouders kind en wanneer zijzelf?

 

 

 

Op het digibord worden communicatiemiddelen getoond.

communicatie middelen
PDF – 976,0 KB 147 downloads

De communicatiemiddelen worden besproken.

Bij onbekende voorwerpen: waar werd dit eigenlijk voor gebruikt?:

  • Brief- E-mail- Whatsapp
  • Antieke telefoon – vaste telefoon – draadloze telefoon - mobiele telefoon – smartphone
  • Grammofoon- Platenspeler- Cd-speler - iPod
  • Radio - Film- Jaren ’50 televisie – Platte televisie - Computer - iPad

 

Deze voorwerpen hebben te maken met de manier waarop mensen met elkaar communiceren.

Er veranderde in de tijd van jullie (groot)ouders in hoog tempo veel op het gebied van

communicatiemiddelen.

Dat heeft gevolgen voor de manier waarop we met elkaar omgaan.

Welke apparaten vinden jullie zelf fijn om te gebruiken?

Stel je voor dat je die spullen niet had, hoe is het leven dan?

 


15 min. Kringgesprek

Jullie bespreken de invloed van de communicatiewijze op de manier waarop we met elkaar omgaan.

Vroeger schreven mensen brieven. Het duurde langer voor het aankwam:

informatie was niet meer actueel, mensen hadden minder contact met mensen die ver weg waren.

Niet iedereen had een telefoon en bellen was duur.

Telefoon stond thuis op een vaste plek.

Je was niet altijd bereikbaar.

Informatie was op beperkte media beschikbaar.

Nu kan iedereen op verschillende plekken vertellen wat ze zagen en wat ze daarvan vonden.

Er is in de afgelopen 70 jaar (de tijd dat jullie (groot)ouders opgroeiden) veel veranderd in de manier waarop we met elkaar omgaan

en hoe we ons informeren.

Over 20 jaar hebben jullie misschien wel kinderen. Verandert er ook zo veel in de komende 20 jaar?

 


75 min. Tekenen en knutselen

Jullie brainstormen in tweetallen over een communicatiemiddel van de toekomst.

Hoe communiceren we over 20 jaar?

Hoe groot is de afstand die je met het middel kan overbruggen?

Waar moet het middel aan voldoen?

Kun je elkaar zien, horen en ruiken?

Van welk materiaal is het gemaakt?

 

Jullie tekenen en benoemen de verschillende functies van het apparaat.

Dan bouwen jullie een prototype in dun karton, kosteloos materiaal, plakband, ijzerdraad, textiel.

 


15 min. Kringgesprek

Stal de werkstukken uit.

Wat hebben jullie gemaakt en waarom is dit de toekomst?

Vinden de andere leerlingen de bedachte voorzieningen ook handig?

 


Na de les

Maak een foto van je werkstuk en sla het op.